כלל השירותים ניתנים גם ב-zoom

תהליך המיון החדש למכון "אבני ראשה" – מנהלים ומנהלות במערכת החינוך בישראל

מכון "אבני ראשה" נחשב כבר שנים רבות למכון מוביל בישראל להכשרת מנהלים ומנהלות במערכת החינוך. מדי שנה ממיין מכון "אבני ראשה" מועמדים מקרב המורים והמורות בארץ כדי לבחור מתוכם את מי שיעברו את ההכשרה לקראת תפקידי ניהול, ולימים יהיו העתודה הניהולית של בתי הספר ברחבי המדינה.

בטרם פרץ משבר הקורונה היו המיונים פרונטאליים והתבצעו ב"מרכז הערכה": המועמדים היו מוזמנים ליום מיון מרוכז בירושלים, תל אביב או חיפה ושם היו פוגשים אנשי מקצוע שהיו מעבירים אותם סדרה של מבדקים וסימולציות שנועדו לסנן מתוכם את המתאימים ביותר.

משבר הקורונה חייב את מכון אבני ראשה לעבור לביצוע המיונים באופן מקוון, וכך  התבצעו המיונים בשנתיים האחרונות. מועמדים רבים סיפרו על תקלות טכניות קשות בהן נתקלו במהלך יום המיונים המקוון, במיוחד בשלב הראשון בתהליך המכונה "שאלון ההתנסויות החינוכיות".

לאור זאת,, שינה המכון החל מקמפיין המיון של חורף 2022 את השיטה והיא אינה מתבססת יותר על שאלון ההתנסויות החינוכיות בשלב ראשון, אלא על שאלון אישיותי המכונה שאלון של"ו. שאלון זה מוכר היטב מתהליכי מיון אחרים והוא שאלון אישיות המבוסס על "דיווח עצמי" (להבדיל ממבחנים השלכתיים): הנבחן מתבקש לקרוא היגדים שונים המוצגים לו ולבחור מי מהם משקף באופן הקרוב או המדויק ביותר את עמדתו או תפיסת עולמו ביחס לנושא מסוים. לעיתים מתבקש הנבחן לתת ציון מספרי בסקאלה הנעה בין 1 ל 5 ביחס להיגד אחד, הספרה 1 תשקף הזדהות מלאה עם הכתוב בהיגד, ואילו הספרה 5 תייצג הסתייגות מוחלטת ודחייה של הכתוב.

מה ניתן ללמוד על אישיותו של מועמד באמצעות מבחן של"ו? בדומה למבחני אישיות אחרים, מבחן של"ו מבוסס על "מודל חמשת ממדי העל של האישיות": מוחצנות, נעימות, מצפוניות, נוירוטיות ופתיחות. מי שאינם מצויים בתחום הפסיכולוגיה התעסוקתית ישאלו כיצד ניתן ללמוד על דברים כל כך מורכבים באישיותו של אדם על בסיס מבחן כזה? ובכן, שאלון של"ו בודק את מידת ההתאמה של מועמד לפרופיל אישיותי הנדרש לתפקיד מסוים. כלומר, אין "תשובות נכונות" או "תשובות לא נכונות", אלא רק תשובות שמתאימות יותר או פחות לפרופיל התפקיד המדובר.

תחת "חמשת ממדי העל של האישיות" ישנם תתי-מדדים רבים כגון שירותיות, קבלת מרות, תפקוד במצבי לחץ, התמדה, מתינות, שאפתנות ועוד רבים אחרים. כולם יקבלו ביטוי במסגרת השאלון והיגדים שונים יתייחסו אליהם. השאלות יחזרו לאורך השאלון בגרסה דומה או שונה במעט, והמחשב יודע לתת ציון על הדירוג שעושה מועמד מסוים ביחס לממדים השונים.

בשלב הראשון של המיון של "אבני ראשה" יפגשו הנבחנים רצף של 120 זוגות היגדים. מכל זוג יתבקשו לבחור את ההיגד שמתאר אותם באופן הטוב ביותר. המבחן אורך 60 דקות ואין אפשרות לחזור ולשנות בחירה שנעשתה. כלומר, השאלון מבוצע במסגרת זמנים לוחצת משום שהנחת היסוד היא שתחת לחץ זמן עונה הנבדק על השאלון באופן אותנטי המשקף נאמנה את עמדתו/דעתו.

בשלב השני והאחרון של תהליך המיון יתקיים רצף של ארבעה ראיונות אישיים לכל מועמד, כל ריאיון יארך 15 דקות. המראיינים הם אנשי מקצוע מתחום הניהול והפדגוגיה והשאלות שלהם יילקחו מעולמות תוכן אלו, למשל:

  • ספר/י על החזון החינוכי שלך.
  • האם יש לך תפיסת עולם ניהולית ומהי?
  • כיצד היית מחלק תקציב אקראי שהיה ניתן לך על ידי ראש הרשות המקומית? למה?
  • תאר/י את התהליך שהוביל אותך לבחור בתחום החינוך. מה היית מציע/ה למי שמתעניין בתחום?

לאחר מכן  יעברו עוד מספר שבועות עד שתתקבלנה התוצאות, ומי שקיבלו תשובה שלילית יוכלו לגשת כל שנה מחדש למיונים. החדשות הטובות הן שניתן להתכונן לקראת מיוני מכון "אבני ראשה", בין אם זו הפעם הראשונה בה אתם ניגשים למיונים או שזוהי איננה הפעם הראשונה שלכם. כדאי להסתמך בהכנה על מכון שמצוי היטב בתחום ויש לו הידע והניסיון לספק הכנה מדויקת ומקצועית שתאפשר לכם להגיע בדרגת מוכנות מקסימאלית.

הכנה מקצועית אין פירושה לתת למועמד את התשובות "הנכונות" או ללמד מועמד להעמיד פני אדם אחר, בדיוק ההיפך. הכנה מקצועית פירושה לסייע לאדם לבטא את עצמו באופן הטוב ביותר כדי שביום המיונים הוא יהיה "הגרסה הטובה ביותר של עצמו". מטרה חשובה נוספת היא לחזק את בטחונו העצמי של המועמד ולאפשר לו להגיע ליום המיונים חופשי מחרדות-ביצוע ומעיכובים רגשיים שונים שיפריעו לו להביא את עצמו באופן מלא ליום המיונים.

בהצלחה!

איך נוכל לתת לך שירות?

השאירו פרטים| ונחזור אליכם בהקדם
  • שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.
דילוג לתוכן